Dagligdagen i vuggestuen

Vores dag

6.15 – ca. 7.30 er vi fælles med børnehaven på Torvet.

7.30 går vi ind på egen stue. Vi prioriterer at få sagt godmorgen og starte dagen op med nærvær og en god dialog med jer forældre. Børn der har behov for at sove mere end 1 lur, vil blive puttet.

Ca. 9 – 9.30 spiser vi formiddagsmad og slutter af med fagtesange.

9.30 – 11 har vi forskellige aktiviteter, nærvær og leg.

11 – 11.30 spiser vi frokost.

11.30 – 12.30 putter vi børnene til middagslur. Personalet afvikler pauser.

14 – 16 er der eftermiddagsmad og leg på stuen.

16 – 16.45 er vi igen fælles med børnehaven indtil vi lukker og takker af for i dag.

Kost
Vi sætter sund kost højt. I vores institution har vi derfor ikke slik og sukkerholdig mad. På hjemmesiden kan du læse om vores ”Næsten sukkerfri hverdag”. Medbring hver dag 3 madpakker: en lille formiddagsmadpakke, en større og mere solid frokostmadpakke, og en frugtmadpakke til eftermiddag. Gør gerne madpakkerne ”nemme” (at der fx ikke er så meget der skal pakkes ud) så børnene får oplevelsen af at kunne selv. Vi drikker vand til alle måltider af medbragte drikkedunke.

Fødselsdage
Vi fejrer gerne barnets fødselsdag her i Børnehuset. Spørg personalet på stuen.

Tøj og bleer
Hvert barn har to kasser på hylden på vores badeværelse, én til bleer og én til skiftetøj samt sovetøj, sovedyr og sutter. Alt efter årstiden, har barnet brug for et godt udvalg i garderoben af overtøj, regntøj, gummistøvler, sko, støvler, flyverdragter, hue og vanter. Husk at sætte navn i, så har vi lettere ved at finde den rette ejer til tøjet. Det er jeres ansvar at tjekke kasserne og sørge for at der altid er nok skiftetøj, bleer og sutter.

Middagssøvn
Vi bruger både krybber og barnevogne og som udgangspunkt sover alle børn i krybberummet. Vi har både krybber, barnevogne, seler dyner og sengetøj, men I må naturligvis også gerne medbringe eget sengetøj eller sovepose. Vi putter børnene løsrevet fra ”planen”, hvis vi vurderer at de er trætte. Ligeledes vækker vi som hovedregel ikke børnene.

Sikkerhed
Medbring ikke tøj med snore i og lad ikke plastikposer ligge i garderoben!

Hygiejne
Vi sætter fokus på en god hygiejne, hvor vi bl.a. hjælper barnet med at vaske hænder før spisning, efter toiletbesøg og selvfølgelig når der ellers er behov.

Informationer i hverdagen
Vi skriver om dagens oplevelser på tavlen i vindfanget. Herudover informationer, beskeder og fotoserier på Aula.

Det er vigtigt for os at I giver besked hvis jeres barn har sovet dårligt om natten, er stået tidligere op end det plejer osv., samt informationer om sygdom og fridage, eller hvis andre, f.eks. bedsteforældre, henter jeres barn.

Vi vil gerne have en løbende og tæt dialog med jer forældre, så vi kan hjælpe hinanden med at skabe sammenhæng i barnets hverdag hjemme og i institution, og spørg endelig hvis der er noget I undrer jer over. I er altid velkommen til at henvende jer til os hvis I har brug for en mere grundig snak end den der kan klares i hverdagen, så finder jeres primærpædagog (spørg på stuen) en tid til en samtale. I er også altid velkommen hos ledelsen.

Efter ca. 3 måneder og når barnet er ca. 2,5 år, afholder vi forældresamtaler.

Sygdom
Vi modtager ikke syge børn i institutionen. Vi giver som hovedregel ikke medicin. Barnet skal være i stand til at følge hverdagen i vuggestuen, ellers vil I kunne opleve at vi ringer til jer. Det kan f.eks. være at barnet er utrøsteligt pga. tænder eller at det får feber. Vi putter ikke børn med feber.