Kostpolitik

Udarbejdet med fokus på sundhedsstyrelsens officielle kostråd
De officielle Kostråd - godt for sundhed og klima - Alt om kost

1. Det er vores overordnede mål med denne politik:

• At børnene gennem sunde kostvaner og en aktiv hverdag med kropslige udfoldelser - både ude og inde - får mulighed for at udvikle sig optimalt – motorisk, socialt og mentalt.

2. Måltider i løbet af dagen:

For at lege, udvikle sig og lære i løbet af en travl institutionsdag er det vigtigt at barnet får mulighed for at få tilført god energi via kosten. I Ågården foregår det på følgende måde:

• Som udgangspunkt spises morgenmaden hjemme. Der er dog mulighed for at spise egen medbragte morgenmad indtil kl. 7.30.

• I børnehaven deles der rugbrød ud til samling kl. 9.00, hvis man er sulten. I vuggestuen spises der en særskilt formiddagsmadpakke. Hertil vand i drikkedunk.

• Ca. kl. 11.00 spiser vi madpakker og drikker vand hertil, som børnene har i deres medbragte drikkedunk.

• Ca. kl. 14.00 spiser børnehavebørnene deres frugt-madpakke. Hertil vand fra drikkedunk.

• Vuggestuebørnene spiser deres frugt fra ca. 13.30 og efterhånden som de vågner fra middagsluren.

For at give børnene en succesoplevelse med deres madpakker, så har vi brug for at I som forældre hjælper dem lidt hjemmefra:

• Åben eller pak fabriksindpakket mad i anden indpakning, som barnet selv kan håndtere. Børnene har ikke mulighed for at øve sig og blive selvstændige, når de ikke selv kan håndtere maden.
  • Tjek at barnet selv kan åbne og lukke madkassen, og skriv navn på madkassen. Øv evt. at åbne og lukke derhjemme.
  • Hvis noget af maden skal spises m. gaffel el. ske, så giv dem en med hjemmefra. Huske navn på.

3. Udover de faste måltider, hvor I har medbragt maden, gør vi følgende:

• Vi bager af og til boller.
• Grupperne laver mad som en pædagogisk aktivitet.
• Der laves suppe, bages brød/pizza m.m. på bål på legepladsen.
• Bager pandekager på bål og vafler, serverer evt. hjemmelavet syltetøj til.
• Der vil i institutionen være undtagelser, hvor man som en del af de pædagogiske aktiviteter vil tilberede og servere traktementer, hvori der indgår sukker.

4. Ideer til madpakken:

Det er en rigtig god ide at involvere dit barn i at lave madpakken, da det kan gøre at der bliver spist mere af den.

• Rugbrød, grovbolle, grove pitabrød og grov bagels.
• Fiskepålæg: makrel i tomat, tun, rejer, laks og hellefisk.
• Grønt: gulerødder i stave, agurk, små tomater, peberfrugt, ærter og majs.
• Frugt: Æble, banan, vindruer, kiwi, appelsin i både, pære, melon i skiver, ananas, lidt tørret frugt (eks. rosiner)
• Æg.
• Ostestave, hytteost
• Rester fra aftensmaden: Fiskefrikadeller, frikadeller, lasagne, kylling, pizza, gulerodssalat, pastasalat, fisk, ris. Rigtig mange ting er gode kolde.
• Syrnet mælkeprodukter uden tilsat sukker evt. med medbragt mysli eller frugt
• Lidt lækre snacks kan være: Oliven, feta, mandler, pistacienødder, nødder, figenstang.

5. Vi vil gerne fejre børnenes fødselsdage i institutionen:

Til fødselsdage sætter vi barnet i centrum på stuen, f.eks. ved at synge fødselsdagssang og give en lille gave. Samtidig har barnet mulighed for at dele noget mad ud til de andre børn på stuen.

Idekatalog til fødselsdag.:

• Rugbrødsmadder m. pålæg
• Grov boller (kan være med lidt smør eller lidt glasur på toppen)
• Lasagne (obs på børn der ikke må spise gris)
• Kyllingelår.
• Salater: kartoffelsalat, Pastasalat, gulerodssalat, hvidkålssalat.
• Pizzasnegle.
• Pølsehorn.
• Grov pitabrød med fyld eller lavet til små pizzaer.
• Frugtspyd.
• Udskåret frugt.
• Frikadeller.
• Letsaltede popcorn.
• Minispegepølser.
• Figenstænger.
• Halve æbler.
• Ostehaps.

Bestyrelsen lægger op til, at det respekteres, når nogle forældre ikke ønsker, at deres barn potentielt set skal have is, slik og chokolade ved 30-35 fødselsdagsuddelinger om året. Når man sender ting med sit barn til uddeling, bliver man også ansvarlig for, hvad andre folks børn indtager af sukker. For at alle kan være med og tilgodeses, og for at støtte op om det forpligtende fællesskab, vil vi gerne have at denne liste respekteres, med mindre andet er aftalt. Har man forslag til ting, der kan komme på, er man altid velkommen til at henvende sig omkring disse.