Dagligdagen i Ågården

Vores dag
6.15: Åbner vi mandag til torsdag. Fredag kl. 6.30.

7.20- 11.00: Leg/aktiviteter ude/inde.

Ca. 10.45: Madpakke.

11.30-14.00: Vi er ude. Der er mulighed for at sove/hvile inde på stuerne. Personalet afvikler deres pause.

14.00: Vi spiser frugt / leg ude og inde.

16.45: Lukker vi mandag til torsdag. Fredag kl. 16.00.

Kost
Vi sætter sund kost højt. I vores institution har vi derfor ikke slik og sukkerholdig mad. På hjemmesiden kan du læse om vores ”Næsten sukkerfri hverdag”.

Medbring hver dag to madpakker og en drikkedunk, en god solid frokostmadpakke og eftermiddagsmad i en rygsæk eller køletaske. Taskerne opbevares på en krog i vindfanget.

Tænk gerne på barnets selvhjulpenhed når i laver madpakkerne, en ostehaps kan åbnes lidt, figenstangen kan være klippet op i den ene ende. Hvis i giver noget med i madpakken der kræver en ske eller gaffel opfordrer vi til at i selv bedlægger bestik i madpakken.

Husk navn på madpakkerne. Vi drikker vand fra drikkedunken til måltiderne.

En gang imellem laver vi mad over bål.

Tøj
Hvert barn har en kasse til skiftetøj i garderoben.

Tænk på barnets selvhjulpenhed, når I klæder barnet på om morgenen. Vigtigt at barnet har tøj på, som det selv kan håndtere (ikke for stramt, ikke for mange knapper, ingen bodystockings).

Tøjet må kunne tåle lidt af hvert - snavs og malerklatter!

Husk overtøj, der passer til årstiden. Regntøj, gummistøvler, flyverdragt, hue, vanter osv. til efterår og vinter. Sommeren byder på sandaler, masser af let sommertøj og stadigvæk regntøj og gummistøvler.

Sæt navn i tøj og fodtøj. Det er dit ansvar, sammen med barnet, at holde orden i garderoben hver dag, inden I går hjem. Børnene kan bedre orientere sig i egne sager, når de inddrages i, hvad der er med.

Aula og information i dagligdagen
I institutionen bruger vi Aula til informationer og tjek-ind/ud. Husk derfor at tjekke jeres børn ind når de kommer om morgenen, skriv evt. informationer om hvem der henter og hvornår. Husk at tjekke ud når jeres børn bliver hentet. Giv også besked ved fridage/sygdom. Det er KUN voksne der må bruge de ophængte iPads i garderoberne.

Informationer fra stuerne bliver skrevet på tavlerne i vindfanget. De skrevne informationer skal supplere den daglige snak om morgenen og/eller om eftermiddagen. Husk at fortælle os om vigtige begivenheder i jeres barns liv, som kan have indflydelse på dets hverdag i institutionen.

Er der behov for en snak med personalet eller ledelsen, er I altid velkomne, og vi vil finde et tidspunkt.

Legetøj
Vi har ikke legetøjsdage i Ågården. Vi sørger i stedet for at have et bredt og spændende udbud af aktivitetsmaterialer m.v.

Middagssøvn
Der er mulighed for at sove/hvile i middagsstunden.

Sikkerhed
Medbring ikke tøj med snore i, og lad ikke plastikposer ligge i garderoben!

Hygiejne
Vi har fokus på en god hygiejne og sygdomsforebyggelse, og ser gerne, at jeres barn vasker hænder inden det går ind på stuen når I kommer om morgenen. Vi hjælper bl.a. med at vaske hænder før spisning, efter toiletbesøg, og selvfølgelig når der ellers er behov.

Sygdom
Vi modtager ikke syge børn i institutionen. Meld gerne ud, hvad barnet fejler i forbindelse med evt. smittefare. Vi giver som hovedregel ikke medicin.

Oprydning
Vi hjælper hinanden med at rydde op i løbet af dagen, og prøver at lære børnene gode vaner om dette. Når I afhenter, ønsker vi, at I hjælper barnet med at få ryddet op inden I går hjem.