Forældretelefonen

Forældretelefonen blev oprettet i februar 1990 af organisationen Børns Vilkår og tilbyder anonym rådgivning.

Du kan ringe om alt, stort som småt
Du kan ringe, uanset om problemerne er store eller små. Det kan være tanker, spørgsmål eller bekymringer omkring opdragelse, skole, skilsmisse, samvær, misbrug m.m. Du definerer problemstillingen - vi lytter, spørger ind til det, der er svært og strukturerer samtalen. Vi hjælper dig til at afklare problemerne og giver idéer til, hvordan de kan løses. Som rådgivere har vi mulighed for at yde hjælp til selvhjælp – så du bliver i stand til selv at handle, og hvis vi ikke har mulighed for at hjælpe, henviser vi til andre relevante hjælpemuligheder.

ForældreTelefonens rådgivere
Rådgiverne på ForældreTelefonen er voksne frivillige, der enten er i gang med eller har afsluttet en uddannelse som fx socialrådgiver, lærer, pædagog, psykolog eller sygeplejerske. De har alle erfaring med børneområdet og har fået undervisning, så de er klædt på til at rådgive om både små og store problemer.

Din med- og modspiller i forældreskabet
Vi tager altid udgangspunkt i barnets tarv, og det er derfor vores håb, at vi på ForældreTelefonen kan fungere som din med- og modspiller i forældreskabet. Det er vores grundlæggende holdning, at forældre altid forsøger at gøre det bedste for deres børn, men at tingene nogle gange kan gøres anderledes. I samtalen tager vi derfor udgangspunkt i dine muligheder for at skabe konkrete forandringer, men som sagt er det altid med barnet i fokus.

Forældretelefonen kan benyttes af alle - også bedsteforældre, familie og venner.

Telefonen passes i fællesskab af sundhedsplejersker, sygeplejersker, læger, jordemødre og psykologer, der arbejdet ulønnet i deres fritid.

Du kan ringe til Forældretelefonen på

telefon 3555 5557

Ring til ForældreTelefonen alle hverdage kl. 11 – 23 og lørdage kl. 13 – 17 på telefon 35 55 55 57. Eller udfyld formularen på deres hjemmeside og bliv ringet op, hvis du har svært ved at komme igennem.

Rådgiverne har tid til at lytte og kan hjælpe dig til at forstå de informationer, som du måtte få fra anden side. De kan også hjælpe dig til at finde ud af, hvor du i dit lokalområde kan henvende dig med dit problem. Rådgiverne kan give dig gode råd og hjælp til at tage stilling til, hvad der er bedst for dig og dit barn.